ProjectenHerstel kademuur Maarland Zuidzijde Brielle

In het centrum van Brielle ligt de historische haven Maarland. Langs de zuidzijde legt Beens Groep ruim 120 meter nieuwe kademuur aan. De damwanden zijn geplaatst. Ze worden inmiddels verankerd en afgewerkt. Wethouder Robert van der Kooi drukte begin november de laatste vier damwanddelen op hun plek. Als opdrachtgever namens de gemeente Voorne aan Zee is hij nauw betrokken bij dit project. Sterker nog, het ontwerp waarbij de monumentale kademuur ondergronds bewaard blijft, komt uit zijn koker. Een mooi voorbeeld van constructieve samenwerking in bouwteamverband!

“De oude kademuur bestaat uit zeven verschillende constructies. Uit duikinspecties is gebleken, dat de kade tussen Café Dixi en de Julianabrug flink verzwakt is. In tegenstelling tot de noordzijde was renovatie dan ook geen optie. Er kwam een nieuw ontwerp, gebaseerd op de aanpak aan de noordzijde, maar dan duurder en tijdrovender. Met mijn civieltechnische achtergrond ben ik na gaan denken over alternatieven die goedkoper en sneller uitgevoerd konden worden. Daarnaast waren behoud van de historische muur en uitvoering met zo min mogelijk overlast voor de omgeving belangrijke criteria. Het huidige ontwerp verenigt alle vier”, vertelt Van der Kooi trots.

Gedurfd plan van aanpak

Terechte trots aldus Peter Melis, bedrijfsleider bij Beens Groep: “De nieuwe damwanden staan een stukje voor de oude kade. We verankeren de nieuwe muur met groutinjectieankers en vullen de tussenruimte op met zand. Het was een gedurfd plan als je kijkt naar alle voorwaarden. Zo moet er voldoende ruimte overblijven voor de pleziervaart. De haven in de Brielse binnenstad wordt druk bezocht en langs de noordzijde liggen boten voor permanente bewoning. Verder is de uitstraling van de haven bepalend voor het historische beeld van Brielle. De Monumentencommissie moet dus akkoord gaan met de versmalling. En dan is er nog de eis voor compensatie van het water dat tussen de beide muren verdwijnt.”

“Voor alles hebben we een oplossing bedacht,” vervolgt Van der Kooi: “De oude kade met de verschillende bouwstijlen blijft voor de toekomst bewaard. Daar is de Monumentencommissie blij mee. In overleg met het waterschap compenseren we de 200 m3 water met een kanoverbinding naar de Brielse Maas. Door het aanleggen van die missing link maken we veel watersporters blij. Met het breder worden van de kade is er bovendien meer ruimte voor de bovengrondse inrichting van de kade.

Ruimte voor participatie

Het werk moet voor 1 april 2025 klaar zijn, inclusief tijdelijke bestrating van de kade. Op 1 april 1572 werd Brielle bevrijd door de Geuzen en kwam er een einde aan de bezetting door de Spanjaarden. Dat vieren we ieder jaar groots. De nagespeelde bevrijding trekt tienduizenden toeschouwers. In het najaar, als het vaarseizoen ten einde is, komt de definitieve bestrating erin. Dat geeft ons mooi de kans om samen met de omwonenden en ondernemers na te denken over de inrichting van de kade. Ik denk dan aan de parkeervakken en het groen, maar ook aan extra terrasruimte.”

Wethouder Robert van der Kooi drukt de laatste vier damwanden op hun plek. 

“Met dit ontwerp respecteren we het historische karakter van de haven.

Robert van der Kooi - Wethouder Gemeente Voorne aan Zee

Oogje in het zeil

Uitvoerder Elvin Melissant geniet dagelijks van de pittoreske omgeving. Hij heeft veelvuldig contact met de havenmeester en de buurt. “Bij alles wat we doen houden we rekening met de omwonenden. Zo hebben we de damwanden met onze Quattro-piler trillingsvrij de grond ingedrukt. Met die techniek heb je minimale impact op de monumentale omgeving en dat is belangrijk met al die monumentale panden om ons heen. Verder doen we alles vanaf het water, zowel het werk zelf als de aan- en afvoer van materiaal en materieel. Dat de woonboten daardoor meer schommelen kunnen we niet voorkomen. Gelukkig hebben de bewoners daar alle begrip voor. Dat maakt het werken in deze bijzondere omgeving extra plezierig!”

Rolstoelvriendelijke steiger

“Met metselsteen en basaltblokken geven we de nieuwe kademuur de uitstraling van de oude muur. Ook de steiger voor de pleziervaart komt terug. De nieuwe steiger is over de hele lengte rolstoelvriendelijk. Dat is vrij bijzonder in Nederland en een mooi initiatief van de gemeente!” besluit Melis.

arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie