ProjectenAustraliëhaven

In het hart van het Amsterdamse Havengebied ligt de Australiëhaven. Kegelschepen varen af en aan om er hun licht ontvlambare vracht te laden of te lossen. Ze danken hun naam aan één of meer blauwe kegels die de aard van hun lading aangeven. Tot halverwege dit jaar lagen er regelmatig drie tot vier schepen naast elkaar aan de wachtsteiger. Uit het oogpunt van veiligheid besloot het Havenbedrijf Amsterdam de wachtcapaciteit te vergroten. De opdracht voor het bouwen van twee nieuwe steigers ging naar Beens Groep. Sinds half november zijn de wachtsteigers klaar voor gebruik. Lieke de Jong, Hoofd Infrastructuur bij de Port of Amsterdam en Gerrit Beens, projectleider bij Beens Groep, kijken tevreden terug op het resultaat van de samenwerking.

“Belangrijke criteria voor dit project waren planning en logistiek. De oude wachtsteiger werd intensief gebruikt, dus de nieuwe steigers moesten zo snel mogelijk beschikbaar zijn. Daarbij vonden de werkzaamheden plaats in een gebied waar veel brandbare stoffen opgeslagen en verwerkt worden. Dit stelde extra eisen aan de veiligheid met betrekking tot de aanvoer van materiaal en materieel. Voor ons was het belangrijk dat we elkaar snel wisten te vinden, vanaf het definitief maken van het ontwerp tot en met de puntjes op de i bij de realisatie”, legt Lieke de Jong uit.

“We wisten elkaar snel te vinden bij alle uitdagingen.”

Lieke de Jong - Hoofd Infrastructuur Port of Amsterdam

Duurzame oplossing

“We hadden de functionele en constructieve eisen in een referentieontwerp vastgelegd, de basis voor de inschrijvingsprocedure. De vervolgstap naar een haalbaar uitvoeringsontwerp bleek best uitdagend. De oude wachtsteiger rustte op palen van wel 35 meter. In ons oorspronkelijke plan wilden we deze palen zelf opslaan voor hergebruik. Maar al snel bleken ze niet in één stuk verwijderd te kunnen worden. Dus bood Beens aan om ze over te nemen voor hun Circulaire Depot. Een mooie duurzame oplossing voor beide partijen. Ook de realisatie van de loopsteigers was een kwestie van passen en meten, waarbij we uiteindelijk de inrichting hebben aangepast”, aldus Lieke de Jong.

Praktische houding

Gerrit Beens is vol lof over de praktische houding van het Havenbedrijf Amsterdam. “Het verwijderen van de bestaande constructies was een behoorlijke uitdaging, zowel qua lengte van de palen als qua gewicht, zo’n 25 ton. Toen duidelijk werd dat de opdrachtgever geen halve palen kon gebruiken, hebben we aangeboden om de oude palen over te nemen. Zo konden we ze in delen boven water halen en afvoeren. Ook de nieuwe constructies hebben we in delen aangebracht. De bovenste 5 meter, de topsectie met stevige loopsteigers, hebben we in onze werkplaats voorbereid. De ongeveer 30 meter lange afmeerpalen daaronder zijn vanaf de leverancier rechtstreeks naar het werk gebracht. Midden in de haven hadden we een tijdelijk ponton neergelegd voor de opslag van materiaal”, vertelt hij enthousiast. 


Slim uitvoeringsontwerp

Hij vervolgt: “De grootste uitdaging zat hem wat ons betreft in de optimalisatie van de uitvoering. Samen met ingenieursbureau hebben we het referentieontwerp naar een uitvoeringsontwerp omgezet. Door daarin het voortouw te pakken, konden we het definitieve ontwerp goed afstemmen op de inzet van eigen materieel en mensen. In een treintje van opeenvolgende werkzaamheden maakten we vaart. Het eerste team bracht de afmeerpalen aan en verwijderde de bestaande constructie. Het tweede team richtte zich op het aflassen van de topsecties.

Flexibel opdrachtgeverschap

Toen de oorspronkelijke planning niet realistisch bleek, zijn we in goed overleg na de bouwvak gestart. Flexibiliteit is kenmerkend voor het opdrachtgeverschap in dit project, zowel in de planning als in de aanpak. Toen bleek dat het talud er slecht aan toe was, hebben in goed overleg de afwerking gewijzigd. Het talud is nu afgewerkt met wiepenmatten, dat zijn een soort matten van wilgentenen. Daarop hebben we 4000 ton stortsteen aangebracht, dat zijn twee binnenvaartschepen vol stenen.”

“Onze werkplaats en de mannen buiten hebben vakwerk geleverd!”

Gerrit Beens - Projectleider Beens Groep


arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie