Een duurzame metamorfose voor Bleekerseiland in Meppel
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerIn het centrum van Amsterdam werkt Beens Groep samen met Count & Cooper al zo’n drie jaar aan kadereconstructies. Projectleider Gert Beens is nauw betrokken bij dit megaproject en vertelt graag over de logistieke uitdagingen die een flink beroep doen op zijn inventiviteit en die van collega-specialisten. Want hoe krijg je materieel en materiaal door de smalle grachten met talloze bruggen en voorkom je belasting van kwetsbare, drukbevolkte kades? En hoe beperk je de impact van de maandenlange werkzaamheden op het dagelijkse ritme van deze levendige en drukbezochte stad?
Gert Beens: “We doen alles vanaf het water om het leven op en rondom de kades zo min mogelijk te hinderen. In onze hub in de Coenhaven komt al het materiaal in bulk aan. Vanaf daar varen we al het materiaal en materieel just in time naar het werkterrein. We hebben een sleepboot aangeschaft en eigen mensen opgeleid tot schipper en matroos. Op een digitaal dashboard houden we bij welke materialen nodig zijn en zien we realtime waar de bevoorrading plaatsvindt.
Voor het werken in de grachten werken we vanaf pontons met een breedte van 9 meter. Dit in verband met de rondvaartboten die minimaal 6 meter doorvaarruimte moeten hebben. Door pontons te koppelen kunnen we een kraanponton met een lengte van 36 meter realiseren. In deze modulaire aanpak houden we rekening met het BLVC-kader en de richtlijnen voor drijvend funderingsmaterieel. Zo spelen we met de inzet van materieel voortdurend in op het ontwerp van de nieuwe kadeconstructie. Daar waar het qua bereikbaarheid en fasering niet past, zorgen we in overleg met onze opdrachtgever voor een maatwerkoplossing.
Op het eerste en het laatste ponton hebben we een slagboom gemonteerd. Zo kunnen we de rondvaartboten tijdelijk tegenhouden als ze binnen valbereik dreigen te komen tijdens hijswerkzaamheden. Onze machinist bedient de slagboom vanuit zijn cabine.” Deze slagbomen werden voor het eerst ingezet bij het werken in de Herengracht. Projectmanager Fred Groot van Beens Groep noemde de slagbomen toen al een verbluffend eenvoudige oplossing die de gemeente Amsterdam zo’n 2 ton aan inzet van verkeersregelaars op het water bespaarde. Het bleek een effectieve beheersmaatregel in antwoord op het verzoek van Nautisch Beheer van de gemeente Amsterdam om scheepvaartbegeleiding bij tijdelijke stremming te regelen.
Onder de noemer SOK Kademakers, een samenwerkingsverband van drie aannemers en de gemeente Amsterdam, werkt Beens Groep sinds 2021 samen met Count & Cooper aan de vervanging van binnenstedelijke kademuren op diverse locaties in Amsterdam. Na vervanging van de kademuren van de Geldersekade en de Herengracht wordt er nu gewerkt aan de kades van de Prinsengracht.
Meer weten over omgevingsvriendelijk werken in hartje Amsterdam?
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerDe bochtige Mark doorkruist het groene Noord-Brabant. Wie de rivier vanaf de Dintel volgt, passeert het plaatsje Oudenbosch met zijn opvallende Basiliek. Langs deze populaire vaarroute bij Oudenbosch heeft Beens Groep het afgelopen jaar 580 meter stalen damwanden aangebracht. Het werk had een flinke impact op de achtertuinen van omwonenden. Toch zijn de opdrachtgever, gemeente Halderberge, en de bewoners vol lof over de aanpak en het eindresultaat. “Zelfs een 10 is nog te laag om het vakmanschap en de samenwerking met Beens te waarderen”, aldus Leo Belder. Hij woont met zijn gezin langs de nieuwe oever en maakte het project van dichtbij mee. “Ik zat zelfs te wachten op een evaluatieformulier om te kunnen bevestigen hoe fijn ik de samenwerking ervaren heb. Dat zegt volgens mij genoeg”, lacht Belder.
Lees meer