Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht
Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders
Lees meer’t Slijk – twee waterplassen tussen Breukelen en Maarssen – is zwaar vervuild. Tot de jaren zeventig fungeerde de voormalige zandwinput als vuilstortplaats voor industrieel en huisvuil. Het waterschap Amstel, Gooi en Vecht heeft in 2017 ingestemd met de sanering van ’t Slijk. Het is aan Beens Dredging om de vervuilde waterbodem te saneren en af te dekken. Een allesbehalve allerdaagse klus.
Een aaneengesloten geheel
Tijdens de afdekking mag de vervuilde grond niet ‘oppersen’. Om die reden worden de zinkstukken naadloos aaneen gevlochten. Hoogendoorn: “Hiervoor hebben we een ponton gebouwd over de gehele breedte van de plas; die is zo’n 95 m. Daarop hebben we de constructie geplaatst, zodat we het dubbellaagse zinkstuk – totaal 45.000 m2 – over de gehele breedte langzaam naar de bodem konden laten zinken. Daarna hebben we het zinkstuk afgedekt met 35 cm zand.”
De zandlaag
Om deze zandlaag aan te brengen, ontwikkelt Beens Dredging een sproeiponton met vier lieren, deze is in samenwerking met de constructiehal van Beens Groep vervaardigd. Hiermee wordt de enorme hoeveelheid zand gecontroleerd en gelijkmatig over het zinkstuk gesproeid. Daarna is er vervolgens geen contact meer mogelijk tussen de verontreiniging en het oppervlaktewater. Het water wordt schoner en de natuur krijgt een nieuwe kans. “Voor de zandsproeimethode hebben we trouwens in 2016 de waterinnovatieprijs gekregen”, vertelt Hoogendoorn. “Deze klus vraagt veel inventiviteit”, vertelt Thijs Abels van Waternet. “Hoeveel onderzoek ook is verricht in de voorbereidingsfase, de praktijk is altijd anders. Het vergt continue aanpassing en intensieve werkoverleggen om iedere keer weer te bedenken hoe het verder moet. Hier hebben we Beens leren kennen als uiterst deskundig en flexibel.”
Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders
Lees meerFerry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.
Lees meer