Samen bouwen aan de toekomst van de Utrechtse grachten

Eeuwenoude grachten, werven en werfkelders bepalen het unieke beeld van de Utrechtse binnenstad. Het herstel en onderhoud van dit monumentale erfgoed is een megaklus waar we al meer dan 10 jaar aan werken. In deze nieuwsbrief geven we graag een inkijkje in de uitdagende praktijk van deze opgave. Dat doen we aan de hand van 2 deelprojecten: de renovatie van de kademuren langs de Oudegracht en het herstel van kluismuren en kelders langs de Kromme Nieuwegracht.

Vervangen kademuren Oudegracht

Sinds 2013 vervangt Beens Groep als hoofdaannemer de kademuren langs de Oudegracht. Dat doen we in nauwe samenwerking met Damsteegt Waterwerken. Inmiddels is ruim 2 kilometer aan kademuren vervangen. Projectdirecteur Jan Visscher is er vanaf dag 1 bij betrokken en vertelt: “Langzaam, maar gestaag, vervangen we de oude muren door nieuwe. Voordat we aan het werk gaan leggen we het straatbeeld digitaal vast. Met een diversiteit aan authentieke materialen brengen we het straatwerk in originele staat terug, inclusief bijzondere patronen en figuren. We hebben al meer dan 230.000 metselstenen gebruikt, zoals gebakken klinkers, natuursteen en kinderkoppen. 

Planning is alles
Het project wordt naar verwachting halverwege 2028 afgerond. De lange looptijd is inherent aan de zorgvuldige voorbereiding en afstemming met de omgeving. In het deel waar zich veel restaurants en terrassen bevinden werken we alleen in de winterperiode. Dan kan er in de zomer volop genoten worden van de unieke sfeer op de grachten. En kunnen we ’s winters rekenen op draagvlak bij horecaondernemers en winkeliers. 

Monumentaal maatwerk
De voorbereiding vraagt veel tijd van onze opdrachtgever, de gemeente Utrecht, en van ons. Dat komt door situaties waar geen kant en klare aanpak voor bestaat. Zowel de grachten en werven als veel gebouwen eromheen hebben een monumentale status. Ook staan er monumentale bomen. Om te voorkomen dat we schade aan kwetsbare panden en bomen veroorzaken, ontwikkelen we maatwerkoplossingen. Dat doen we uiteraard in goede afstemming met de gemeente en de omgeving.” 

Me stadsie
Ook uitvoerder Dirk Boers is vanaf het eerste uur bij dit project betrokken. Hij kent de binnenstad op zijn  duimpje, net als de jongens op de werkvloer. “Utrecht is inmiddels een beetje me stadsie geworden, zoals de Utrechtenaren het zeggen. 

Speciaal materieel
We zitten praktisch bovenop de omwonenden en er komen dagelijks grote groepen toeristen voorbij. We moeten dus vooraf goed nadenken over het waarborgen van de veiligheid, de bereikbaarheid en de leefbaarheid rondom ons werkterrein. Maar ook over de aan- en afvoer en opslag van materiaal en materieel. Alles gaat over water en onder lage bruggen door. Daarom hebben we speciaal materieel ontwikkeld. Zo gebruiken we een XS-formaat diepladerponton en compacte, elektrisch aangedreven funderingsmachines.

Meer actueel

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie