Pilot herstel kluismuren en kelders Kromme Nieuwegracht

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders

Op de Kromme Nieuwegracht werkt Beens Groep in een pilot aan het herstel van kluismuren en kluiskelders. “Deze pilot moet inzicht geven in de beste methodieken en technieken om de constructies voor minimaal 30 jaar veilig te stellen. Met de lessons learned zal de gemeente vervolgens een aanbestedingstraject voor het hele wervengebied in gang zetten”, legt Visscher uit: “Welke kelders we nu aanpakken, wordt bepaald door de ernst van de schade en de bereidheid van de eigenaren om mee te betalen. De gemeente neemt sowieso het herstel van de fundatie voor haar rekening.

Verrassende ontdekking
“Bij huisnummer 56 zijn we begonnen met het ontgraven van 4 kluiskelders. Dit leverde meteen verrassende ontdekkingen op”, vervolgt Boers enthousiast: “In één van de kelders vonden we een olietank met daarin nog 4 m³ huisbrandolie. Na reiniging hebben we hem verwijderd. Er zat ook een weeskelder tussen. Eigenlijk geen kelder maar een oude toegangstunnel, volgestort met puin. Toen we achterin de muur openbraken, ontdekten we nog een kelder. Met een stortkoker naar het pand erboven was het ooit een kolenkelder. 

Herstellen onder historische voorwaarden
Om de schade vast te stellen en vervolgens te repareren, ontgraven we de kelders en verwijderen we oude deklagen. Soms vind je nog originele geglazuurde tegels. Deze gebruikte men om kelders waterdicht te maken voordat bitumen het gangbare materiaal daarvoor werd. We herstellen het metselwerk en eventuele scheuren het liefst met gevonden materiaal. Als dat niet mogelijk is gebruiken we de handgevormde stenen van steenfabriek Zilverschoon Randwijk. Zij hebben op voorhand 5000 stenen gebakken, 1000 stuks van de 5 meest voorkomende typen metselsteen in het werkgebied. Denk aan de Utrechts Plat en de kloostermop.

Van gevel tot waterkant blootgelegd
We werken in bouwblokken van ruim 18 meter, waarin we kelders van 1 of 2 eigenaren tegelijk aanpakken. Dat doen we onder begeleiding van erfgoed-specialisten en archeologen en in goed overleg met de eigenaren. Zij zijn immers indirect ook onze opdrachtgevers. Omdat we de straat van gevel tot waterkant openbreken, is afstemming over de bereikbaarheid van woningen en scholen in de buurt erg belangrijk. Gelukkig is er veel interesse voor onze werkzaamheden. We komen binnenkort naar de scholen voor gastlessen.

De ervaringen en inzichten uit de pilot leggen we in een handboek vast. We hebben geen geheimen en geven de lessons learned graag door. Ook in dit gebied heeft monitoring een grote rol. Een robotgestuurde sensor houdt eventuele bewegingen in de kluismuur nauwlettend in de gaten. Dagelijks lezen we de meetgegevens in een weblog uit, zodat we bij afwijkingen meteen beheersmaatregelen in gang kunnen zetten”, aldus Boers.

Spookkelders en weeskelders
Veel werfkelders horen bij de panden erboven en zijn particulier bezit. Soms stuit men tijdens de herstelwerkzaamheden op kelders waarvan het bestaan niet meer bekend is. Spookkelders zijn vanaf het water niet zichtbaar. Ze zijn dichtgemetseld en soms volgestort met puin. Daarnaast zijn er weeskelders. Dit zijn kelders waarvan de eigenaar niet bekend is en waar geen verbinding met het erachter liggende gebouw is. Deze gaan uiteindelijk naar het vastgoedbedrijf van de gemeente Utrecht.

Meer actueel

Een 10 met een griffel voor project Oudenbosch

Een 10 met een griffel voor project Oudenbosch

De bochtige Mark doorkruist het groene Noord-Brabant. Wie de rivier vanaf de Dintel volgt, passeert het plaatsje Oudenbosch met zijn opvallende Basiliek. Langs deze populaire vaarroute bij Oudenbosch heeft Beens Groep het afgelopen jaar 580 meter stalen damwanden aangebracht. Het werk had een flinke impact op de achtertuinen van omwonenden. Toch zijn de opdrachtgever, gemeente Halderberge, en de bewoners vol lof over de aanpak en het eindresultaat. “Zelfs een 10 is nog te laag om het vakmanschap en de samenwerking met Beens te waarderen”, aldus Leo Belder. Hij woont met zijn gezin langs de nieuwe oever en maakte het project van dichtbij mee. “Ik zat zelfs te wachten op een evaluatieformulier om te kunnen bevestigen hoe fijn ik de samenwerking ervaren heb. Dat zegt volgens mij genoeg”, lacht Belder.

Lees meer
Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Actief samenwerken voor behoud van erfgoed

Ferry Loupias is nu bijna een jaar als projectmanager vanuit de gemeente Utrecht bij de Kromme Nieuwegracht betrokken. Op de vraag wat dit project zo aantrekkelijk maakt, antwoordt hij enthousiast: “Ik houd van onvoorspelbaarheid in projecten. Zoals hier, waar we niet precies weten wat we onder de grond of in constructies tegenkomen. Dat we in deze omgeving vol erfgoed verrast zouden worden, was zo goed als zeker. Zo hebben we onlangs op de Kromme Nieuwegracht weer een weeskelder ontdekt, volgestort met puin. Door zo’n kelder bloot te leggen en te herstellen voeg je als het ware een stukje geschiedenis aan Utrecht toe.

Lees meer
arrows-right betekenisvol betrokken bekwaam eerste-kennismaking facebook gesprek linkedin mail plaats solliciteren soort-werk telefoon tweede-kennismaking whatsapp welkom-bij-de-familie