Een duurzame metamorfose voor Bleekerseiland in Meppel
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerVoor de kadereconstructies in hartje Amsterdam bedacht en bouwde Beens Groep materieel op maat. Met een diepladerponton transporteren ze grote machines verdiept onder lage stadsbruggen door, een logistieke vereiste aangezien er uitsluitend vanaf het water gewerkt wordt. Een multifunctionele drukmachine maakt het mogelijk om zowel damwanden te drukken als te trillen, waarbij obstakels met een crusher meteen uit de weg geruimd worden.
Gert Beens is als projectleider nauw bij de logistieke en materiele uitdagingen in Amsterdam betrokken: “Om stagnatie en extra transportbewegingen te vermijden als we plotseling van aanpak moeten veranderen, hebben we geïnvesteerd in slimme, multifunctionele machines. Zo hebben we een drukmachine, de zogenaamde ABI-stelling, die damwanden drukt, maar desgewenst ook veilig kan trillen. In het boorgedeelte kan een crusher gezet worden voor als we onverwacht op obstakels stuiten. We komen soms puin en funderingsresten van oude kademuren tegen. Als we die niet kunnen verwijderen, gebruiken we de crusher. Wat we weg crushen kunnen we meteen weer vullen met betoniet.
Het mooie is dat dit soort praktische ideeën vaak van de jongens komen die buiten aan het werk zijn. Toen we bij het boren van nieuwe funderingspalen op de Prinsengracht op dieper gelegen, oude funderingen stuiten, bedachten de jongens buiten een speciale crushbuis voor in onze boormachine. Deze crushbuis lag in nauwe samenwerking met onze constructiehal binnen een week op het werk. Een andere slimme oplossing is een flexibele adapter voor onze boorstelling. Daarmee kunnen we (schoor)palen van wisselende diameters aanbrengen zonder van boorklem te hoeven wisselen. Zo spelen we continu in op nieuwe vragen vanuit wisselende omstandigheden en investeren we in efficiency.”
Gerben Busweiler, hoofd Materieel bij Beens Groep, verantwoordelijk voor het materieel en constructiehal, vult enthousiast aan: “Om onze funderingsmachines, kranen en ander groot materieel op het werkterrein te krijgen, moesten we een inventieve oplossing verzinnen. De grachten zijn smal en er zijn talloze bruggen. We hebben in eigen beheer een diepladerponton ontworpen en gebouwd met een hydraulische hellingbaan. Daarmee kunnen we met zwaar materieel van meer dan 95 ton zelfs onder de lage stadsbruggen doorvaren. Het is zijn gewicht in goud waard!”
Onder de noemer SOK Kademakers, een samenwerkingsverband van drie aannemers en de gemeente Amsterdam, werkt Beens Groep sinds 2021 samen met Count & Cooper aan de vervanging van binnenstedelijke kademuren op diverse locaties in Amsterdam. Na vervanging van de kademuren van de Geldersekade en de Herengracht wordt er nu gewerkt aan de kades van de Prinsengracht.
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerDe bochtige Mark doorkruist het groene Noord-Brabant. Wie de rivier vanaf de Dintel volgt, passeert het plaatsje Oudenbosch met zijn opvallende Basiliek. Langs deze populaire vaarroute bij Oudenbosch heeft Beens Groep het afgelopen jaar 580 meter stalen damwanden aangebracht. Het werk had een flinke impact op de achtertuinen van omwonenden. Toch zijn de opdrachtgever, gemeente Halderberge, en de bewoners vol lof over de aanpak en het eindresultaat. “Zelfs een 10 is nog te laag om het vakmanschap en de samenwerking met Beens te waarderen”, aldus Leo Belder. Hij woont met zijn gezin langs de nieuwe oever en maakte het project van dichtbij mee. “Ik zat zelfs te wachten op een evaluatieformulier om te kunnen bevestigen hoe fijn ik de samenwerking ervaren heb. Dat zegt volgens mij genoeg”, lacht Belder.
Lees meer