Een duurzame metamorfose voor Bleekerseiland in Meppel
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerBeens Dredging uit De Rijp doet het tweejaarlijkse onderhoud aan de haven van Amsterdam. Het nog jonge bedrijf is daarmee in één klap een landelijke speler geworden. Directeur Ewald Scholten: ,,Er moet 800.000 kuub bagger worden verwijderd. Dat gebeurt op innovatieve wijze.”
Noord Hollands Dagblad 7 oktober 2016
Door: Arie Booy
Beens Dredging uit De Rijp doet het tweejaarlijkse onderhoud aan de haven van Amsterdam. Het nog jonge bedrijf is daarmee in één klap een landelijke speler geworden. Directeur Ewald Scholten: ,,Er moet 800.000 kuub bagger worden verwijderd. Dat gebeurt op innovatieve wijze.”
De grote klus in de hoofdstad past in een patroon; dit jaar zijn al acht nieuwe projecten aan Beens gegund. Recent is het onderhoud van de haven van Medemblik aangenomen waar 60.000 kuub bagger verwijderd wordt. Op voorspraak van het waterschap Hollands Noorderkwartier is het bedrijf tevens genomineerd voor de Waterinnovatieprijs van 2016.
,,Dat is naar aanleiding van de speciale zandsproeitechniek die we hebben ontwikkeld om de kwetsbare dijken van de Nauernasche Vaart te verbeteren”, legt Scholten uit. ,,Door een zandpakket laag voor laag aan te brengen in een sloot, werd de eeuwenoude dijk gestabiliseerd. Het was een project van anderhalf jaar waarbij wij onze vindingrijkheid konden laten zien. Deze techniek is inmiddels ook toegepast bij de aanleg van een strandje in de Haarlemse Molenplas.”
Het onderhoud van de Amsterdamse haven wordt eveneens op een nieuwe manier aangepakt. In plaats van bagger op te scheppen en naar een stortplaats te brengen, schuift Beens Dredging de specie in diepe putten die bij de aanleg van de haven zijn gemaakt. Scholten: ,,Het is een duurzame manier van baggeren, want er zijn geen beunschepen en vrachtwagens nodig om de bagger naar een plek op het land te vervoeren waar die verwerkt kan worden.”
Beens Dredging is twee jaar geleden begonnen als onderdeel van de Beens Groep uit Genemuiden. Dat familiebedrijf in de waterbouw besteedde baggerwerk altijd uit, maar vroeg twee jaar geleden aan Scholten om een eigen baggertak op te zetten. De voormalige directeur van De Vries & van de Wiel voelde zich aangetrokken door de bedrijfscultuur van Beens: ,,Het is een pur sang familiebedrijf. De lijnen zijn kort en je hoeft niet maanden lang te wachten of een investering wel of niet goedgekeurd wordt.”
Voor het slaan van damwanden in de historische binnenstad van Utrecht schafte Beens een smal hefponton aan. Het Utrechtse werk leidde tot een nieuw project dat nog groter is en daarom werd een tweede ponton besteld.
Voor Beens Dredging is tevens nieuw materieel in aantocht. Het gaat om een nieuw baggerponton met daarop een 60-ton rupskraan. ,,Geen geringe investering”, stelt Scholten ,,maar ik heb er vertrouwen in dat we die binnen niet al te lange tijd kunnen terugverdienen.” Als voetballiefhebber is de Heilooënaar regelmatig in het AZ-stadion te vinden: ,,Ik voel verwantschap met de voetbalclub, want dankzij het werk in de Amsterdamse haven speelt ons bedrijf nu ook in de eredivisie.”
Van verpauperd bouwterrein naar groene oase
Lees meerDe bochtige Mark doorkruist het groene Noord-Brabant. Wie de rivier vanaf de Dintel volgt, passeert het plaatsje Oudenbosch met zijn opvallende Basiliek. Langs deze populaire vaarroute bij Oudenbosch heeft Beens Groep het afgelopen jaar 580 meter stalen damwanden aangebracht. Het werk had een flinke impact op de achtertuinen van omwonenden. Toch zijn de opdrachtgever, gemeente Halderberge, en de bewoners vol lof over de aanpak en het eindresultaat. “Zelfs een 10 is nog te laag om het vakmanschap en de samenwerking met Beens te waarderen”, aldus Leo Belder. Hij woont met zijn gezin langs de nieuwe oever en maakte het project van dichtbij mee. “Ik zat zelfs te wachten op een evaluatieformulier om te kunnen bevestigen hoe fijn ik de samenwerking ervaren heb. Dat zegt volgens mij genoeg”, lacht Belder.
Lees meer